Jestem nauczycielką Przedszkola Samorządowego nr 7 w Chojnicach. Chojnice są miastem liczącym około 40 tyś mieszkańców z dość dobrze rozbudowaną siecią placówek przedszkolnych. Przedszkole położone jest na osiedlu domków jednorodzinnych na obrzeżach miasta. Do przedszkola uczęszcza 137 dzieci zgrupowanych w 5 Oddziałach. Zaplecze dydaktyczno wychowawcze jest dobre. Do dyspozycji mamy 5 sal dydaktycznych, sale gimnastyczną, każdy oddział posiada własną łazienkę i szatnie. Przedszkole posiada także dobrze wyposażony plac zabaw.
Opanowanie przez dziecko nowych umiejętności porozumiewania z otoczeniem, jakimi są czytanie i pisanie, wymaga "nauczenia się nowego języka" - języka pisanego. Dziecko zatem musi opanować umiejętność: - wzrokowego wyróżniania podstawowych znaków graficznych oraz kształtowania ich za pomocą własnych czynności manualnych; - dostrzegania związku między znakami graficznymi, jakimi są litery, a wyodrębnionymi wcześniej za pomocą analizy słuchowo - artykulacyjnej dźwiękami mowy; - ceIowego kształtowania za pomocą własnych czynności ruchowych odpowiednich liter.
Nabywanie umiejętności mowy pisanej jest zatem niezwykle skomplikowanym i długotrwałym procesem angażującym wiele rozmaitych czynności dziecka: sensorycznych (wzrokowe, słuchowe, kinestetyczne), ruchowych (artykulacyjne i skomplikowane manualnie) i umysłowych. Proces kształtowania i doskonalenia mowy pisanej u dziecka powinien być poprzedzony długim okresem przygotowawczym.
W celu określenia stanu przygotowania dzieci do nauki pisania, na początku roku szkolnego przeprowadzono sprawdzian testowy według Anny Brzezińskiej. Badaniami objęto grupę dzieci 6 - letnich uczęszczających do przedszkola. Test badający przygotowanie dzieci na poziomie psychomotorycznym zawierał 6 zadań do rozwiązania. Badania przeprowadzono indywidualnie z wyjątkiem trzech prób, a mianowicie: 1. Wyróżnienie braków w wyrazach 2. Odczarowywanie znaków 3. Odwzorowywanie szlaczków
Badania przeprowadzono przed południem w przedszkolu. Maksymalna ilość punktów jaką można było uzyskać za rozwiązanie testu wynosiła 72 punkty.
(...)
Lucyna Pestka Przedszkole Samorządowe nr 7 w Chojnicach |